niedziela, 27 października 2013
BTR-3 z Ukrainy
Do tej pory pisałem zazwyczaj o dokonaniach polskiego przemysłu obronnego w dzisiejszym blogu chcę napisać o transporterze opancerzonym BTR-3 który pochodzi z Ukrainy . BTR-3 rozpoczęto projektować już połowie lat 90-tych ale z braków środków finansowych prace posuwały się ospale , przełom nastąpił w 2000 roku kiedy do projektu przystąpiły Zjednoczone Emiraty Arabskie . Transporter został zaprojektowany wspólnie przez Charkowskie Biuro Konstrukcyjne Budownictwa Morozowa (ChKBM ) i ADCOM Manufacturing Ltd. WLL ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich we współpracy z ukraińską firmą Progress i Zakładami Remontowymi z Nikołajewa oraz niemieckim Deutzem , produkcją zajmuje się CHKBM ( Ukraina ) . Firma z ZEA sfinansowała budowę prototypu pojazdu w wersji BTR-3U . Pierwszy prototyp zaprezentowano w 2001 roku . Wóz ma konstrukcje podobną do BTR-80 , przedział kierowania z przodu a przedział bojowy i desantowy w środku i układ napędowy z tyłu . Z uwagi na to , że sześcioosobowy desant opuszcza pojazd przez drzwi z boków lub stropie kadłuba . Sam kadłub jest spawany z blachy pancernej i zapewnia odporność przed pociskami broni strzeleckiej i odłamkami artyleryjskimi na poziomie 3 według STANAG 4569 . Napęd pojazdu stanowi sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Deutz BF6M 1015 o mocy 240kW (326KM) połączony przekładnią Allisom MD3066 lub silnik MTU 6R TD21 o mocy 239kW ( 325KM ) wraz z automatyczną skrzynią biegów Edison. Układ jezdny z czterema osiami zawieszonymi na drążkach skrętnych z amortyzatorami hydraulicznymi , wyposażony w hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego . Transporter jest pojazdem pływającym , napęd w wodzie zapewnia pędnik strugowodny , pompy zęzowe , sterowany z wnętrza falochron , system regulacji ciśnienia w oponach oraz klimatyzacje i układ wentylacyjny . W 2007 roku zaprezentowano na IDEX -2007 wersję BTR-3E , w której zastosowano lokalnie produkowane podzespoły m.in. sześciocylindrową jednostkę wysokoprężną UTD-20 o mocy 221kW ( 300KM ) z mechaniczną skrzynią biegów ( eksport nie wymaga zgody niemieckiego partnera np. MTU ) . BTR-3E może występować w wersjach : transporter opancerzony BTR-3E1 , dowódczej BTR-3E1K , dowódczo-sztabowej BTR-3E1Sz , rozpoznawczej BTR-3E1 , wsparcia ogniowego MOP-3E1 i ambulansu BSEM-3E1. W BTR-3 zastosowano następujące wieże : 14,5mm KPWT lub 12,7mm NSW sprężony z 7,62mm km PKT wersja BTR-3E , moduł SZKWAŁ z 30mm działkiem KBA-3 sprężony 7,62mm km PKT oraz 6 wyrzutni granatów dymnych TUCZA i 4 wyrzutnie PPK KORNET wersja BTR-3U Guardian , moduł SZTURM z 30mm działkiem ZTM-1 sprężony z 7,62mm km PKT posiadający system BARIERA i TUCZA , wieża CSE 90LP z 90mm armatą firmy Cockeril LP wieża jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach posiada przyrządy obserwacyjne i celownicze pojazd w wersji MOP-3E1. Pojazd został eksportowany do wielu krajów m.in .ZEA- 90szt. (pierwszy nabywca ) , Tajlandia -233szt. Myanmar - 1000szt. Nigeria - 47szt. Sudan-10szt. Czad-12szt. Birma -12szt. Jak widać drogą którą poszła Ukraina jest o wiele lepsza niż opcja Polska współpracy z wielkimi koncernami zbrojeniowymi , polskie zakłady stały się tylko tanimi montowniami a zakłady ukraińskie po dofinansowaniu eksportują swoje pojazdy jako alternatywa dla pojazdów zachodnich ( podobna jakość za wiele mniejszą cenę ) co widać po zamówieniach eksportowych , następca BTR-3 , BTR-4 także osiąga duże winniki eksportowe (eksport do Iraku ) . Jak zwykle zapraszam do czytania bloga i proszę o uwagi .
Wóz w wersji BTR-3E1.
Wóz wsparcia ogniowego .
Pojazd na IDEX .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz