środa, 30 października 2013
FC-1/JF-17 Dziecko współpracy pakistańsko-chińskiej
Pierwszy raz samolot pokazano na Farnborough Air Show 2010 w chinach nazwano go Chengdu FC-1 Xiadong a w Pakistanie JF-17 Thunder , geneza powstania tego samolotu sięga lat 90-tych . Wtedy to w Indiach odnotowano potężny wzrost gospodarczy dający możliwość modernizacji i rozwoju sił powietrznych ,kraju który jest rywalem Chin i Pakistanu w regionie .Gospodarka Pakistanu wręcz odwrotnie bardzo słaba co spowodowało braki w częściach zamiennych do swoich F-16 jedynym nowoczesnym samolotem jaki posiadał ten kraj . W tym czasie chińskie Chengdu Aircraft Corporation ( CAC ), wciąż prowadził prace badawczo-rozwojowe rozpoczęte w 1991 roku związane z lekkim samolotem wojskowym ale chińskie siły powietrzne nie były zainteresowane tym projektem ( projekt o nazwie FC-1 ) i wkrótce zbrakło funduszy na dalszy ciąg prac . Dla Pakistanu była to swoista szansa jakiej nie mógł przegapić , i tak się stało . Pakistan zainwestował w ten projekt około 60% kosztów prac rozwojowych wartych około 500mln. USD chociaż Chiny jeszcze nie opracowały samodzielnie nowoczesnych myśliwców , ale były wiernym sojusznikiem w myśl zasady ,,twój wróg i mój wróg to nasz wróg '' pomagając Pakistanowi oferując pomoc w sprzęcie wojskowym (samolot szkolno-bojowy K-8 Karakurum i nie tylko ) i gospodarczej . Zaadaptowano cały projekt FC-1 do wymagań Pak Fiza'ya ( wojska lotnicze Pakistanu ) , które wcześniej współpracowało z CAC . Udział Pakistanu przy K-8 wynosiło 25% a dla Jf-17 wzrósł do ponad 50% a docelowo do 58% . Samolot przypomina F-16 , silnik to rosyjski RD-93 budową oparty na jednostkach z MIG-29 , testowano wiele radarów ( Grifo S7 , Thales RC 400 ) ostatecznie wybrano chińskie NRIET KLJ-7 produkowany na licencji w Pakistanie . Samolot otrzymał szklany kokpit z trzema monitorami HUD . System celowniczy opart o gogle noktowizyjne , kokpit zaprojektowany w konfiguracji HOTAS . Fotel katapultowy to Martin Baker PK16LF zero/zero pierwsza wersja samolotu dostała nazwę Block 1 . Block 2 będzie wyposażona w chiński silnik Guizhou WS-13 , radar typu AESA ze skanowaniem fazowym od NRIET oraz dodano sondę do tankowania w powietrzu . Planowy termin wprowadzenia modelu Block 2 to 2012 rok ale program dalej się przeciąga w 2012 rozpoczęto projekt samolotu dwumiejscowego . W Pakistanie produkcję rozpoczęto w 2009 roku w zakładach Pakistan Aeronautica Complex gdzie zmontowano 40 maszyn w wersji Block 1 . Produkcja w wersji Block2 ma się rozwinąć w 2013 i trwać do 2016 roku . Cena jednostkowa samolotu w wersji Block1 wynosi 15-20min.USD a w wersji Block2 wzrośnie do 25mln.USD . W 2011 roku Chiny poinformowały , że dostarczy do Pakistanu na własny koszt 50sztuk JF-17 , Pakistan zamówił 150sztuk JF-17 . Dane techniczne samolotu ; napęnd-Klimow RD-93 o ciągu 49,9kN ( 84,5 kN z dopalaczem ) , rozpiętość - 9,45m , długość - 14,93 m , wysokość -4,72 m , powierzchnia nośna 24,4mkwadratowe , masa własna 6 596 kg , startowa 12 383 kg , zapas paliwa 2 327 kg , prędkość maks. 1,6 Ma , pułap - 16 920 m , zasięg - 3 482 km , promień działania - 1 352 km . Uzbrojenie : działko GSz-23-2 kalibru 23mm , pociski powietrze-powietrze do 6 AIM-9M/L , PL-5E , PL-9C , 4xSD-400AKG , PPR MAR-1 , PM Ra;ad , bomby 5x Mk-82 , Mk-84 , GBU-10 , GBU-12 , BLU-107 , H-2 , H-4 , LS-6 , LT-2/LS-500 , LT-3 . Samolot jeszcze nie wykorzystano bojowo to nic nie wiadomo o jego wartości bojowej , a wnioskując po parametrach i ilości przenoszonego uzbrojenia samolot może pełnić role lekkiego samolotu wielozadaniowego , a jak dodamy jego cenę ( 30% ceny F-16 ) może zwojować rynki afryki i innych biedniejszych krajów będąc tańszym odpowiednikiem samolotów amerykańskich rosyjskich i europejskich .
FC-1/JF-17 widok od przodu .
Lądowanie samolotu .
Kokpit samolotu .
Samolot na ziemi .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz