czwartek, 10 października 2013
Jelcz 442.32 BARTEK następcą STARA266
Na MSPO 2013 na stanowisku HSW (huta stalowa wola) znajdował się Jelcz 442.32 - popularnie nazwany BARTEK . Pojazd ten powstał jako reakcja firmy z Jelcz Laskowice (właściciel HSW ) na zapotrzebowanie MON na wojskowe pojazdy terenowe o ładowności ( w terenie ) ok. 4 ton - odpowiednik samochodu STAR 266 wynikające z 35 lat zaniedbań w tej klasie pojazdów . Należy wspomnieć , że w wojsko nadal użytkuje skamienieliny epoki zimnej wojny takie jak STAR 660 , URAL 375 , ZIŁ 157 oraz KRAZY , które są nośnikami sprzętu specjalistycznego . BARTEK powstał jak następca popularnego i lubianego przez żołnierzy STARA 266 , przy jego budowie wykorzystano doświadczenia z eksploatacji i budowy np. Jelcza 662co zapewnia unifikacje . Do napędu jednak nie zastosowano silnika IVECO tylko zastąpiono go silnikiem MTU 6R10GTD21 jest to jednostka wysokoprężna 6-cylindrowa w układzie rzędowym o mocy 240kW ( ponad 320KM ) i wysokim momencie obrotowym na poziomie 1300 Nm , spełnia normę spalania EURO 3 i wojskowe wymagania dotyczące niezawodności silnika , silnik spala też paliwo lotnicze F-34 . Skrzynia biegów firmy ZF mechanizm o 9 przełożeniach do jazdy na wprost oraz skrzynie rozdzielczą z międzyosiowym mechanizmem różnicowym i przekładnie kierowniczą . Most napędowy z funkcją centralnego pompowania kół pochodzi od sprawdzonego w Jelczach dostawcy amerykańskiej firmy AxelTech. Mosty AxelTech są produkowane w europie (Francja ) i są stosowane z powodzeniem w większych modelach np. JELCZ 662 i 862 . Co daje oddziałom technicznym unifikacje pod względem narzędzi do obsługi pojazdu . Kabina Jelcza jest standardowa jak w każdej wersji wojskowej ( kanciasta kabina) którą można opancerzyć do poziomu 2a ochrony balistycznej oraz poziom 2b ochrony przeciwminowej wg. STANAG 4569 na życzenie odbiorcy jest możliwość montażu kabiny 2 i 4 lub 6 osobowej oraz wyposażyć opony pojazdu w wkładki typu RunFlat . Rama pojazdu jest konstrukcji własnej Jelcza pojazd wyposażony jest w ABS i ASR . Pojazd może pracować w temp.od -30stopni C do +50 stopni C z naciskiem na długotrwały czas eksploatacji w temp.- 20stopni C. Dane techniczne pojazdu , długość 7,9m , szerokość 2,55m , wysokość 3,49 , prześwit maks.400mm , DMC 16 t , DMC holowanej przyczepy 15 t , DMC zestawu 31 t ładowność na szosie 6t .Minister Obrony Narodowej z początkiem 2013 roku zatwierdził wniosek producenta BARTKA i tak Jelcz-Komponenty Sp.j stał się wykonawcą następcy STARA 266 , który w latach 2013-2018 powinien wyprodukować dla WP 691 samochodów w wersji skrzyniowej i 175 podwozi do montażu sprzętu specjalistycznego , łącznie dostawa opiewa na 866 sztuk samochodów na co MON przeznaczył 0,5mld zł . Opracowany przez Jelcz-Komponenty pojazd 442.32 , powstał dzięki zebranym doświadczeniu podczas projektowania poprzednich modeli pojazdów a zamówiona duża liczba pojazdów może ułatwić polonizacje pojazdu oraz zapewnić w przyszłości bezpieczeństwa dostaw w czasie wystąpienia sytułacji kryzysowych lub wojny .
BARTEK widok z boku (MSPO 2013).
Jelcz podwoziem do pojazdu minowania narzutowego BAOBAB.
Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuń