czwartek, 7 listopada 2013

L-15 HONGDU



W 1991 roku OKB Jakowlewa i włoska firma lotnicza Aremacchi zawiązały współprace było to swojego rodzaju nowością , zaraz po upadku żelaznej kurtyny . Po pewnym czasie drogi obu partnerów rozeszły się ( strona włoska raczej wspomagała projekt finansowo ) . Rosjanie dalej rozwijały swój projekt który nazwano Jak-130 , włosi swoją część prac  opracowali samodzielnie i powstał samolot szkolno-bojowy M346 . Rosjanom doskwierał brak środków finansowych więc szukali nowego partnera do budowy nowoczesnego samolotu szkolno - bojowego, znaleziono go w chinach . Chiny finansowały projekt zamian za pomoc w projektowaniu własnego samolotu szkolnego . Jak widać obie konstrukcje są łudząco podobne , ale chiny miały problem z uzyskaniem nowoczesnych silników dla swojego projektu . Silniki znaleziono na Ukrainie w zakładach  Motor Sicz w Zaporożu są to silniki  AI-22K-25F  dające  prędkość 1,4 Macha . Oblot samolotu wykonano  13 marca 2006 roku a produkcję seryjną rozpoczęto w zakładach  Hongdu Aviation Jndustry Group . Dane techniczne : rozpiętość-9,48m , długość - 12,27m , wysokość-4,81m , powie. nośna -26,00m , masa własna -4096kg , masa startowa -9500kg , prędkość -1,4 macha zasięg -3100km , pułap -16 000 metrów . W chińskim lotnictwie L-15 będzie służył do szkolenia zaawansowanego  w toku szkolenia na pilotów takich samolotów jak Su-27 , Su-30 i chińskiej produkcji J-10 i J-11 . Cena samolotu wynosząca 10mln USD , daje L-15 duże szanse na eksport , jak do tej pory wiadomo samolot zostanie wyeksportowany do Zambii w ilości 6sztuk oraz do Nigerii 12 sztuk . Sojusznik Chin Pakistan zamierza kupić licencje L-15 ( używa już chińskich  K-8 Karakorum ) , prasa podaje też duże zainteresowanie władz Ukrainy tym samolotem (producent silników ) oraz wspólny eksport do krajów trzecich . Podsumowując polskie lotnictwo wojskowe poszukuje właśnie samolotu szkolno - bojowego , ciekawe dlaczego polskie lotnictwo nie jest zainteresowany dwusilnikowym samolotem z chin który ma bardzo dobre parametry i po zmianie awioniki pod wymagania PSP (Polskich Sił Powietrznych ) byłby o wiele tańszy od konkurentów startujących do przetargu . Aremacchi M-346 startuje do polskiego przetargu , a przecież on i L-15 to prawie identyczne samoloty . Chiny do 2015 roku planują wyprodukować około 200sztuk L-15 .
L-15 w barwach chińskiego lotnictwa wojskowego .
Widok z boku .
L-15 w locie .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz