piątek, 1 listopada 2013
LAZAR z Serbii
Przemysł obrony byłej Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii miał znaczne osiągnięcia w wielu dziedzinach i przejawiał wysoką aktywność na rynkach zagranicznych . Także jego ideowy następcą - przemysł Serbii . Po latach stagnacji i zapaści spowodowanym konfliktem na Bałkanach i embargiem na uzbrojenie z Serbii , ale po zakończeniu konfliktu i zniesieniu embarga przez ONZ , Serbia powoli odzyskuje wcześniejsze rynki zbytu dawnej Jugosławii eksport wynosi 237mln. USD . W 2007 roku rozpoczęto prace badawczo rozwojowe nad uniwersalnym pojazdem opancerzonym nazwanym LAZAR ( Lazar to imię serbskiego księcia , lokalny bohater narodowy ) LAZAR BTR-DR-8808 o napędzie 8x8 ( na wszystkie 8 kół ) został zaprojektowany z uwzględnieniem tendencji w dziedzinie kołowych transporterów opancerzonych przeznaczonych do wielu wykonywanych zadań taktycznych , ma łączyć funkcje pojazdu klasy MRAP ( Mine Resistant Ambush Protected ) z cechami charakterystycznymi dla pojazdu MRAV ( Multi Role Armored Vehicle ) z wysoką mobilnością i siłą ognia . Pojazd ma poziom ochrony balistycznej na poziomie 3 ( zgodnie z STANAG 4569 ) został uzyskany dzięki klasycznym płytom stalowym i szkła pancernego ( poziom 3 przód pojazdu , reszta poziom 2 ) . Producent przewiduje montaż dodatkowego opancerzenia . LAZAR charakteryzuje się wysoką mobilnością , podwozie 8x8 oraz silnik o mocy 440 KM lokalnej produkcji , w rzeczywistości przeprojektowane podwozie słowiańskiej ciężarówki TAM 150 . Nadwozie przypomina i koncepcyjnie jest tak samo zbudowany jak nas SKOT , pojazd waży 16 500kg . Dane techniczne : załoga 3+10 osób , długość-7,25m , szerokość - 2m , wysokość -2,45m , prędkość maks.-90 km/h (na szosie ) zasięg - 600km , zapas paliwa - 290l . Proponowane uzbrojenie to : wkm 12,7 mm , działko kalibru 20mm oraz jako platforma dla wyrzutni przeciwpancernej i przeciwlotniczej . Jednak cala konstrukcja ma pewne wady jego ochrona balistyczna ma niższy poziom niż konkurencja i ma klasyczny układ napędowy tzn. zawieszenie oraz mechanizm skrzynie biegów ( brak przetwornika hydraulicznego w układzie napędowym niezbyt dobrze świadczy o nowoczesności konstrukcji ) . Reasumując trudno nazwać LAZAR-a za nowoczesny transporter opancerzony ze względu na rozwiązania techniczne , także odbiega od nowoczesnych wozów MRAP ze względu na masę pojazdu . Yugoimport ( Serbska firma eksportująca produkcję specjalną ) ma szanse wyeksportować LAZAR-a jeżeli znajdzie odbiorce szukającego prostego transportera opancerzonego za nie duże pieniądze jak podaje przykład BTR-3 i 4 jest to możliwe .
LAZAR od przodu .
Pojazd na targach .
Desant piechoty z LAZAR-a .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz