środa, 31 grudnia 2014

MANTA czy to jest nowy polski BSL?


BSL Manta jest próbą zakładów FlyTronic należących do WB Elektronics dogonienia zagranicznej konkurencji w budowie średnich BSL .WP jest zainteresowane średnimi bsl ale większość włodarzy MON jest zainteresowana polską konstrukcją co jest pokłosiem tzw.Afery Gruzińskiej , kiedy to w czasie trwania konfliktu Grużińsko-Rosyjskiego , Rosjanie posiadali kody umożliwiające sterowanie Gruzińskimi bsl . Kody te Rosjanie otrzymali od Izraela zamian za nie dostarczenie Iranowi zestawu przeciwlotniczego S300 . Manta jest ciekawą konstrukcją gdyż ma powstać w wielu wersjach a producent chce zaprojektować pierwszą polską konstrukcje która może przenosić uzbrojenie , będzie miała zdolności samolotu VSTOL(czyli możliwość pionowego startu i lądowania).W zakładach FlyTronic powstają różne wersje Manty z jednym silnikiem (wersja o krótkim zasięgu) lub z dwoma (tzw.LL czyli wersja o długim zasięgu do 170-180kilometrów), sama Manta waży ok.55kg , a masa startowa wynosi od 50-150kg z ładunkiem 15-35kg, prędkość max.180km/h , zasięg łącza radiowego ok. 170km/h , czas lotu 6-8 godzin w wersji VSTOL,a w wersji klasycznej do 20godzin . Bsl może być wyposażony w kamery termowizyjne , radary SAR, urządzenia do walki radio- elektronicznej ,urządzenia do podświetlania wybranych celów oraz urządzenia łączności z pojazdem kierowania.Konstruktorzy Manty w tej chwili nie wspominają o uzbrojeniu swojego bsl , nie jest tajemnicą , że maja takie ambicje , aktualna zaprezentowano publicznie Mante w układzie klasycznym czyli o starcie z pasa startowego , następnie konstruktorzy pokażą samolot VSTOL czyli o pionowym starcie zaopatrzonym w mieszany układ napędowy(wirniki podnoszące do góry elektryczne, silniki pchające spalinowe).Manta musi przejść jeszcze wiele prób do stanu swojego pierwowzoru aktualnie otrzymała certyfikat ULC umożliwiający testy samolotu w cywilnej przestrzeni powietrznej co daje tej konstrukcji pozytywnej opinie .
Manta w nowszej konfiguracji od tyłu.
I tej samej widok od przodu.

Manta po certyfikacje ULC widoczne litery rejestracyjne i silnik pchający.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz