Historia tego pojazdu sięga 1999 roku wtedy to rosyjska firma Gorkowski Awtomobilnyj Zawod z Niżnego Nowogrodu podpisała kontrakt z firmą z ZEA oraz Jordanii , po wielu perypetiach firmy z ZEA i Jordanii zabrały projekt oraz prototyp gotowego pojazdu i rozpoczęły samodzielnie rozwiać projekt i powstał opisywany we wcześniejszym artykule pojazd NIMR . Rosjanie protestowali ale następnie musieli przyjąć stan rzeczy , zaczęli rozwijać samodzielnie prototyp pojazdu i na MIMS-2002 pokazali wstępny cywilny i nie opancerzony prototyp pojazdu . W 2005 roku powstała docelowa wersja pojazdu nazwana GAZ 2330 była to wersja nie opancerzona i nie zwróciła wielkiej uwagi resortów siłowych federacji Rosyjskiej . W 2007 roku zaprezentowano wersje opancerzoną która odpowiadała najnowszym ówczesnym nurtom w pojazdach wojskowych nazwano tą wersje GAZ 2975 Tigr produkcje mało seryjną rozpoczęto w 2007 roku i produkcja do 2012 roku wynosiła około 30sztuk rocznie . Pojazd miał swoją publiczną premierę na paradzie zwycięstwa w 2007 roku a w 2008 roku pojazd brał czynny udział w działaniach wojennych przeciwko Gruzji przez odziały rozpoznawcze Rosji . Do 2012 roku pojazd miał bardzo małe szanse na większe zamówienia gdyż w ministerstwie obrony Rosji urzędnicy preferowali pojazd produkcji Włoskiej IVECO LMV M65/RYS ale od 2012 roku Rosjanie twierdzą , że GAZ jest o wiele lepszy i nie będzie użytkować pojazdów z Włoch . Do tej pory pojazd był użytkowany przez odziały wojskowe i specjalne OMON ministerstwa spraw wewnętrznych Rosji ale po zmianie polityki sprzętowej pojazd ma duże szanse na przyjęcie na wyposażenie sił zbrojnych Rosji . Do tej pory GAZ 2975 jest użytkowany przez : Rosję-200sztuk , Armenia , Chiny , Kongo , Brazylia , Gwinea-3sztuki , Urugwaj , Mongolia , Inie. Dane techniczne:napęd-4x4 , długość-4610mm, szerokość-2200mm , wysokość-2000mm , roz.osi -3000mm , masa własna-5300kg , masa całkowita-7200kg , prędkość max-150km/h ( na szosie ) , w terenie -90km/h . Podsumowując pojazd z Rosji jest ciekawą konstrukcją i pewnie znajdzie zagranicznych odbiorców ale czy to będzie w większej ilości niż do tej pory trudno powiedzieć , na pewno największym użytkownikiem będzie armia rosyjska .
GAZ na paradzie zwycięstwa w Moskwie .
GAZ w rękach OMON-u .
Wnętrze pojazdu w wersji GAZ 2330 ( wersja cywilna ) .
GAZ 2975 od tyłu .
GAZ w innej wersji nadwoziowej ( od tyłu ) .
GAZ dla odbiorcy zagranicznego .
Tigr z uzbrojeniem .
Jeszcze raz na defiladzie .
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń