Translate

niedziela, 22 grudnia 2013

AMX-30 francuski czołg podstawowy



Historia tego czołgu zaczęła się w latach 50-tych wspólnym projektem francusko -niemieckim chociaż oba kraje dysponowały M47 Patton a Francja sporą liczbą zdobycznych Panter . Po pewnym czasie drogi partnerów się rozeszły Niemcy stworzyły Leparda 1 a Francja AMX-30 . Producent firma Atelier de Construction Raanne wyprodukował pierwszy czołg w 1966 roku . Czołg ma klasyczny układ konstrukcyjny czyli przedział przedni kierowania , przedział środkowy bojowy z załogą i wieżą z działem CN-105-F o kalibrze 105mm (47 naboi ) , oraz tylni silnikowy z 12 cylindrowym wysokoprężnym silnikiem firmy Hispano-Suiza HS110 o mocy 537kW ( 720 KM ) .Czołg był odpowiednikiem Niemieckiego Leoparda 1 chociaż posiadał o wiele słabszym pancerzem wynoszącym od 15mm do 80mm z przodu pojazdu co było zasadniczą wadą tego czołgu , w starszych wersjach próbowano niwelować tą wadę ( wersja AMX-30B2 ) kosztem zwiększenia masy pojazdu .Producentowi udało wyeksportować czołg do wielu krajów świata min:Francja, Grecja , Cypr , Honduras , Bośnia i Hercegowina , Wenezuela , Chile , Katar , Irak , Arabia Saudyjska i Jugosławia . NA podwoziu AMX-30 zbudowano wiele pojazdów min: wyrzutnia rakiet Pluton , samobieżne działo plot.AMX-30DCA , działo samobieżne AMX Au F1 (GCT ) , czołg ewakułacjny AMX-30D , inżynieryjny AMX-30EBG . Dane techniczne :długość-9,48m 6,59m ( z kadłubem ) szerokość-3,1m , wysokośc-2,29m ( do stropu wieży) 1,5m ( kadłub ) , prześwit -0,44m , masa własna-34 000 kg ( AMX-30 ) 35,300 kg ( AMX-30B2 ) , Moc. Jedno.-20KM/t ( AMX-30 )18,9 KM/t (AMX-30B2 ) , prędkość-65km/h , zasięg-600km. Na koniec chcę zaznaczyć , że czołg był uważany za nie nowoczesny na koniec swojej kariery w 1991 roku wykazał się dobrymi wynikami w czasie bitwy o A-khafji Katarskie AMX-30 niszcząc irackie T-72 .

AMX-30 w czasie ostrzału .
  Czołg od frontu .
AMX-30 .
AMX-30B2 widok od tyłu .
Hiszpański AMX-30 .
Francuski AMX-30B2 .
I AMX-30 .
AMX-30 w czasie operacji w Iraku 1991 roku .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz