Translate

poniedziałek, 18 listopada 2013

BOV pozostałość po Jugosławii


BOV opracowano w Jugosławii w połowie lat 80-tych wóz ten powstał jako mały transporter opancerzony i nosiciel specjalistycznego sprzętu wojskowego . Dokładnie nie wiadomo ile pozostało jeszcze w linii pojazdów po wojnie w byłej Jugosławii ale wiadomo , że  jeszcze użytkowany jest  przez : Bośnię i Hercegowinę , Chorwację , Serbię i Słowenię . Pojazd opracowano w wielu wariantach BOV-M  wariant transportera opancerzonego dla oddziałów policji , BOV-3 pojazd przeciwlotniczy uzbrojony w 3 armaty przeciwlotnicze M55A4B1 o kalibrze 20mm , BOV-30 pojazd przeciwlotniczy uzbrojony w 2 armaty przeciwlotnicze  M53/59 o kalibrze 30mm , BOV ( POLO M-83 ) rakietowy niszczyciel czołgów uzbrojony w 6 ppk 9M14 MALUTKA i PKT o kalibrze 7,62mm , BOV-P prototypowa wersja transportera opancerzonego ( przyjęty na uzbrojenie Serbii zdj. na górze ) , BOV-SN ambulans , BOV-VP pojazd przeznaczony dla policji wojskowej uzbrojony w PKT kalibru 7,62 mm . Dane techniczne pojazdu : załoga 2+8 osób desantu , silnik 6cylindrowy diesel Deutz F6L413 o mocy 148KM ( 109kW ) , zbiornik paliwa 220L , długość-5,7m , szerokość-2,53m , wysokość-2,34m , masa-5,7t ( w BOV-30 masa wynosi 9,4t ) , prędkość-95km/h , zasięg-500km . Jak wcześniej pisałem BOV jest użytkowany niemal przez wszystkie kraje dawnej Jugosławii i w różnym zakresie pojazd jest modernizowany ale tak naprawdę tylko Serbia produkuje BOV i zajmuje się rozwojem tej konstrukcji np. montując nowoczesne rodzaje uzbrojenia .
BOV na wystawie sprzętu wojskowego w Belgradzie .
BOV-3 dozbrojony rakietami ziemia-powietrze, Serbska modernizacja .
Chorwacki BOV ( POLO-M83) niszczyciel czołgów .
Modernizacja BOV w wersji BSD-3 jako transporter opancerzony .