Translate

sobota, 16 listopada 2013

HARBIN Z-9


Chiński Z-9 ( kod NATO Haitun ) - jest to chiński wielozadaniowy śmigłowiec który jest oparty na licencji AEROSPATIOLE/EUROCOPTER a właściwie francuski CO 365M DAUPHIN . Z-9 jest produkowany od połowy lat 80-tych w HARBIN AICRAFT MANUFACTURING CORPORATION i trwa do tej pory według informacji producenta wyprodukowano już ponad 200 sztuk a 70% elementów jest produkowane w chinach . Śmigłowiec powstał w wielu wersjach : wielozadaniowa (A/B ) , wersja szturmowa ( W)  została wprowadzona w 2005 roku  oraz wersja morska ( C/D )  wersja Z-9C jest także w wersji SAR ( ratownictwo morskie ) i ASW ( wyposażona w radar KLC 1 do obserwacji powierzchni morza poza zasięgiem radaru okrętu ) . Dane techniczne śmigłowca : załoga -2 osoby , 2 silniki turbowałowe WZ-8A ( Turbomeca Arriel -IC 1 ) lub WZ-8C ( Turbomeca Arriel-II ) o mocy 748KM (550kW) każdy ( WZ-8A ) i 863KM (635kW) każdy (WZ-8C) , długość-13,68m , długość kadłuba 13,46m , wysokość-3,47m , masa własna -1975kg-2050kg (Z-9B) startowa-3850kgi 4100kg (Z-9B)  , prędkość maksymalna-285km/h , prędkość przelotowa 250-260km/h , pułap 4500m i 6000m (Z-9B) , zasięg 1000km . Producent przewidział też uzbrojenie w zależności od wersji : Z-9W 4-8 ppk HJ-8 , 4 kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze TY-90 , 2 karabiny maszynowe kalibru 12,7mm lub 2 wyrzutnie rakiet niekierowanych kalibru 57mm lub 90mm , wersja Z-9C: 2 torpedy Yu-7, wersja Z-9D: 2 przeciwokrętowe  pociski odrzutowe TL-10 , liczba miejsc desantowych-10 osób . Największym użytkownikiem są Chiny i Pakistan ale także wiele państw o mniej zasobnych funduszach zakupiły Z-9 są to państwa takie jak :Boliwia , Kambodza , Ghana , Laos , Mali , Mauretania , Namibia , Venezuela , Zambia . Podsumowując Harbin Z-9 jest dosyć nowoczesną konstrukcją modernizowaną przez chiny i poszukiwaną przez biedniejszych użytkowników .

Z-9 w wersji morskiej .
Z-9W w locie .
Z-9W  i prezentacja uzbrojenia .
Z-9 na targach .
W Chińskich Siłach Powietrznych .
Jeszcze raz wersja Z-9 w locie .
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz