Translate

środa, 13 listopada 2013

BTR-4






BTR-4 jest transporterem opancerzonym ( APC ) w konfiguracji 8x8 ( napęd na 8 kół ) . I jak jego poprzednik został zaprojektowany w Biurze Projektowym Budowy Maszyn Morozowa w ramach prywatnego przedsięwzięcia wysokiego ryzyka . Prototyp pojazdu został pokazany publicznie w czerwcu 2006 roku na AVIASAT wystawie zorganizowanej w pobliżu Kijowa . Próby pojazdu zostały zakończone w styczniu 2007 roku . Produkcję BTR-4 rozpoczęto w 2008 roku  ograniczonymi dostawami dla armii ukraińskiej . Pojazd jest produkowany w zakładach MALYCHEV w Charkowie . BTR-4 ma konstrukcje modułową i może być bazą do budowy całej gamy  pojazdów budowanych według zmówienia odbiorcy . Transporter składa się z trzech modułów : pierwszy kierowania i dowodzenia , drugi napędowy i uzbrojenia , trzeci desantowy . Jak widać pojazd nie powiela błędy poprzednich konstrukcji pojazdów rodziny BTR ( luki desantowe znajdują się z tyłu i góry pojazdu a nie zboku co utrudniało desant piechoty ) . BTR-4 jest budowany w następujących wersjach : BTR-4K, BTR-4Ksh , BRM-4K , BREM-4K , BSEM-4K , MPO-4K , BTR-4BAU . W standardowej wersji pojazd jest uzbrojony w 30mm działko i 4 wyrzutnie ppk Konkurs lub ppk Baryer ( przeciwpancerne pociski kierowane )  całość zamontowana na bezzałogowej wieży GROM . Transporter może mieć na wyposażeniu dwa silniki : ukraiński 3TD KMDB jest to silnik wysokoprężny dwusuwowy o mocy 500KM lub silnik Deutz Engine III jest to silnik wysokoprężny czterosuwowy o mocy 600 KM . Pojazd w wersji podstawowej posiada masę 17 ton , ale wersję  specjalistyczne dochodzą do 23 ton . Oprócz armii ukraińskiej wiele państw jest zainteresowanych BTR-4 , należą do nich Macedonia która chce zastąpić 70 sztuk starych BTR-70 i BTR-80 , Kazachstan podpisał już wstępne porozumienie , ale największe zamówienie złożył do tej pory Irak który zamówił 420 sztuk tego wozu w różnych wersjach . Na tym ostatnim zamówieniu powstała pewna rysa gdyż , odbiorca nie odbiera na czas kolejnych partii pojazdów z powodu usterek technicznych ( np. nie sprawne uzbrojenie ) . Ale po uporaniu się z tymi usterkami sam pojazd ma duże szanse na sukces eksportowy dorównujący swojemu poprzednikowi czyli BTR-3 , bo bardzo wiele krajów szuka tanich zmieników drogich i skomplikowanych technicznie zachodnich transporterów opancerzonych .
BTR-4 w wersji dla armii ukraińskiej .
BTR-4 z wieżą GROM .
BTR-4 w konfiguracji zamówionej przez Irak .
Ta sama wersja od tylu .
BTR-4 w wersji wozu dowodzenia ( też zamówiony przez Irak )