Translate

sobota, 5 października 2013

155mm Armato-Haubica KRAB



W latach 90tych ustalono ,że w Wojsku Polskim potrzebny jest  samobieżny system artyleryjski o kalibrze 155mm 52 cale , uzgodniono też , że licencja na system wieżowy powinna być zakupiona zagranicą . W 1997 roku ogłoszono pierwszy przetarg ale w tym samym roku go anulowano . W międzyczasie zmieniono polskie podwozie z podwozia wywodzącego się z rodziny KALINA na podwozie czołgowe (T-72/PT-91) . Następny przetarg rozpoczęto w 1998 roku wybór padł na dwie firmy niemiecką producenta systemu wieżowego do PzH 2000 oraz brytyjskiego AS-90 , ostateczny wybór miał dokonać MON po próbach na poligonie w Żaganiu-Świętoszowie .  Przybył tylko producent  brytyjski  niemiecki producent nie przybył zasłaniając się przepisami celnymi . Ostatecznie wygrał producent brytyjski  i 26 lipca 1999 roku umowę licencyjną  z HSW . Pierwszy moduł dywizjonowy o kryptonimie REGINA miał być dostarczony w 2003 roku , jednak z powodu braku wpłat przez polską stronę cały program opóżniał się i stanął . Po długich perypetiach (oskarżono ministra Szeremietiewa o łapówkarstwo ) okazało się że zbędny projekt  okazał się potrzebny . Zbudowano całkowicie polski prototyp i pokazano go 25 lipca 2011 (drugi prototyp ) . W maju 2011 roku podpisano z HSW umowę na wdrożenie Dywizjonu modułu ogniowego REGINA . Umowa przewiduje dostarczenie 8 jednostek liniowych  (2baterie po 4 działa ) wraz z pojazdami towarzyszącymi wozy sztabowe , dowodzenia , amunicyjne , zabezpieczenia technicznego , ewakułacyjne . W ramach prac wykorzystane zostaną istniejące prototypy (modernizacja ) . Wojska Lądowe deklarowały początkowo początkowo chęć posiadania 50 KRABÓW . Do 8 już posiadanych  przez wojsko pojazdów ma dołączyć  16 kolejnych do 2015 roku . Ze względu na zaprzestaniu produkcji luf do dział AS-90 projekt krabów musiał się zmienić , wybrano następnego producenta luf a jest to koncern NEXTER  , ale elementy takie jak kołyska , zamek , oporopowrotnik  , hamulec wylotowy są produkowane w Polsce . Najnowsza seria KRABÓW będzie miała lufy z RHEINMENTALL-a . Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym 12-cylindrowym PZL-WOLA S-12U o mocy 625kW (850) co daje moc. jed.12kW/t inne dane , załoga 5 osób , długość 12,05m , szerokość 3,58m , prześwit 0,40m , masa 48,1t (z załogą i amunicją ) , DMC 52,1t . Podsumowójąc bloga na przykładzie KRABA i całego programu REGINA widać przeciąganie w czasie ważnych decyzji i tzw. polskie piekiełko może zniszczyć bardzo potrzebną modernizacje WP , czy następny w kolejce będzie projekt korwety .
Krab na poligonie.
Krab widok z tyłu.
Krab w czasie dynamicznej jazdy.

Prawie cały dywizjon .